De Galapagos eilanden - Reisverslag uit Galápagos, Ecuador van Stefanie Soetens - WaarBenJij.nu De Galapagos eilanden - Reisverslag uit Galápagos, Ecuador van Stefanie Soetens - WaarBenJij.nu

De Galapagos eilanden

Door: Stefanieinecuador

Blijf op de hoogte en volg Stefanie

27 Mei 2012 | Ecuador, Galápagos

Beste familie, vrienden en kennissen,

Na weer een heel poosje goed werken vertrokken we met het vliegtuig naar de Galapagos eilanden. Onze verwachtingen waren hoog gespannen. Na een boottocht en een busrit kwamen we uiteindelijk aan in ons hotel. Het hotel was een beetje een tegenvaller. Maar niet genoeg om ons humeur te bederven! We gingen en zouden van alles meemaken. Na een stevige lunch vetrokken we naar een reservaat vol schildpadden. Je merkte al snel dat de professor Darwin niet lang achterwegen bleef. Ze legde ons de evolutie theorie uit en we bekeken terwijl de schildpadden. Ze bewaarde de schildpadden daar totdat ze 5 jaar oud zijn. Hun schild is dan hard en dan kunnen ze zich verweren tegen de vijanden van de natuur. Bepaalde soorten hielden ze daar omdat ze uniek waren. Bepaalde schildpadden die we zagen waren de laatste van hun soort. Ze zijn met uitsterven bedreigd. Enkele schildpadden waren immens! Ze waren een 200 jaar oud en hadden een grote schild. Het was knap om te zien enkel jammer dat de schildpadden en de leguanen opgesloten zaten zoals in een zoo. Maar dit natuurlijk voor hun eigen veiligheid. Hierna keerden we terug naar het hotel. We zijn dan nog even gestopt aan een klein strandje. Het bijna appelblauwzeegroene water was echt prachtig. Ik voelde me even op een onbewoond eiland. Na een heerlijke avondmaaltijd gingen we snel naar bed, dit omdat we te horen kregen dat we al verwacht werden om 6u30 op het ontbijt.

De volgende ochtend vertrokken we voor 2 uur in een boot naar het eiland Isla Isabela. De boot ging volle kracht, je vloog letterlijk de lucht in. Vele mensen hadden schrik en meer dan de helft was zeeziek. De boot vloog letterlijk over het water. Was me dat een gekke bedoeling. Na veel vliegen en landen kwamen we aan op het eiland. Onze gids kwam ons direct oppikken om met een andere boot weer verder te reizen. Eerst zijn we gaan snorkelen. Het was echt super! We zagen vele vissoorten. Jammer genoeg hebben we tijdens het snorkelen geen schildpadden, zeehonden of pinguïns gezien. Hierna zijn we op wandeltocht gegaan. We zagen vele leguanen deze met volledige families. Ze zaten op het lava eiland. Het was een grote oppervlakte vol met lavastenen. Ze waren gestold op punten. Het was best wel knap om te zien. Als je langs de ene kant keek zagen de stenen er donker en zwart uit. Als je dan de andere kant bekeek zag je alleen nog maar wit. Dit is omdat de wind die van over de zee komt bepaalde zoutstoffen meeneemt en de lavastenen deze opnemen. Hierdoor verkleuren deze lavastenen in het wit. We mochten enkel op het pad lopen dit omdat de leguanen er vele eitjes legden en we deze anders stuk trapten. Na deze mooie wandeling zijn we naar een anders reservaat voor schildpadden geweest. Het geleek enorm op het eerste reservaat. Na deze toch wel actieve dag sloot de gids zijn tour af op een prachtig strand. We mochten daar een goed halfuurtje genieten om dan terug naar het hotel te varen. We zijn dan in de avond nog een heerlijk ijsje gaan eten om zo weer voldaan in bed te kruipen.

De derde dag was weer eentje vol avontuur. Weer die boot op richting Isla Floreana. Toen we hier aankwamen zagen we al direct hoe een babyzeeleeuw van de moeder dronk. Als je dit kan zien in de vrije natuur ben je best wel verwonderd. Op die plaats namen we dan de bus om de schildpadden in de vrije natuur te gaan bezichtigen. Voor we deze te zien kregen maakte we kennis met de historiek van de Galapagos. Zo zagen we grotten waar de piraten in leefden. Ze hadden in deze grotten ruimtes gemaakt om te slapen of om te koken. Ze maakte ook gezichten in de grotten. Nadat we dit stukje geschiedenis hadden gezien was het tijd voor de schildpadden. We konden er tussen lopen, bij zitten,… Het was gewoonweg super! Zo zagen we zowel kleine als grote schildpadden. Je merkte als snel op dat dit zeer schuchtere dieren zijn. Als je ze voorbij stapte via hun hoofd trokken ze deze direct in hun schild. Het was een vorm van bescherming. Ze zijn zeer traag en zeer rustig je merkt eigenlijk amper dat ze bewegen. Na deze toch zijn we teruggekeerd met de bus. We mochten op het dak zitten. Het was echt geweldig! We zaten precies even in Zuid-Afrika. Nadat we enkele keren moesten wegduiken voor laaghangende takken kwamen we aan bij de boot om zo nog even te gaan snorkelen. Daar zagen we een schildpad in het water en een pinguïn. De pinguïns zijn razendsnel! Je bent wel op je hoeden in het water omdat je toch niet goed weet wat er allemaal op je kan afkomen. Zo hadden ze ons verwittigd dat er haaien konden zitten in het water. Ze waren wel ongevaarlijk maar ik ben toch blij dat ik ze niet ben tegengekomen. Na het weer zien van enkele prachtige vissen en een stel van andere dieren gingen we weer naar het hotel met de boot voor het avondmaal. Door de vele boottrippen had ik toch wel wat last van duizelingen. Zowel de tafel als mijn bed gingen steeds heen en weer! Na het kopen van toch wel heel wat souvenirs voor het thuisfront was het weer tijd om onder de lakens te kruipen.

De vierde dag gingen we naar Isla santa fe. Dit was voor mij het toppunt van onze reis. We mochten nog vrij diep in de zee snorkelen tussen de zeeleeuwen. Ik moet eerlijk toegeven dat dit niet zonder angst was. Nadat Katrien na enkele minuten het voor beken hield ben ik maar snel achter de gids gezwommen omdat ik toch wel schrik had. Maar de ervaring is echter onbeschrijfelijk. Je zwemt in de vrije natuur tussen de zeeleeuwen, vissen, schildpadden, prachtige grote vissen,… Het gevoel dat door je heen gaat wanneer er een zeeleeuw naast je zwemt is echt wel speciaal! Na deze toch wel prachtige ervaring zijn we verder gevaren naar een eiland waar het vol met zeeleeuwen lag. Dat was een eiland dat je best niet betrad wanneer je geen beten wilde! Er lagen er wel honderden! Na het middagmaal mochten we op eigen initiatief Tortuga Bay nog gaan bezoeken. Deze kans hebben we dan zeker niet laten liggen. Na een tocht van wel een dikke driekwartier stappen kwamen we aan op het weliswaar prachtige strand. Je wilde zo in het water springen. Maar als je dan de babyhaaien ziet aanspoelen verander je al snel van mening. Het was dan maar heerlijk bakken op het strand. Hierna namen we dan zo een klein bootje terug naar de haven wat voor mij op zich ook al een ervaring was!

Onze laatste dag startte iets minder goed dan verwacht. De temperatuur was best wel goed maar het regende. Na het kort bezoeken van een verzakken in de aarde gingen we rustig heen de luchthaven. Het was een korte maar super fijne en mooie reis. De mooiste die ik tot nu toe ooit gemaakt heb!

Dit 4 maand lange avontuur zal ik meedragen voor de rest van mij dagen. Het was een internationalisering om nooit meer te vergeten.

Laten we nu uitkijken naar mijn volgende en waarschijnlijk onvergetelijke moment… Het thuiskomen bij mijn familie en vrienden! Ik zou zo zeggen… Allen tot snel!!!

Vele groeten uit het prachtige Ecuador

• 28 Mei 2012 - 10:56

Stefan:

goe da ge naar de stefan geluisterd hebt he !!!!

• 28 Mei 2012 - 18:53

Stefanie In Ecuador:

Hey,
    Jah inderdaad. Het was gewoonweg super. Maar ik heb die postbus niet gevonden ze... Maar kzal u zo een soevenierke geven in den Bizzy ;-)